Άρθρα-Αναλύσεις

Η Κίνα «Πετάει» προς την Κορυφή της Παγκόσμιας Ενεργειακής Κατανάλωσης Γεμίζοντας τις «Μηχανές» της με Κηροζίνη

Ημ/νία δημοσίευσης: Τετάρτη, 3 Μαΐου 2017

Ο πάλαι ποτέ «κίτρινος κοιμώμενος γίγαντας», η Κίνα, έχει για τα καλά ξυπνήσει διεκδικεί δυναμικά τη θέση που θεωρεί ότι της ανήκει στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας. Και, πραγματικά ήδη το πολυπληθέστερο έθνος στον κόσμο, με ένα οικονομικο-κοινωνικό καθεστώς που αποτελεί ιδιότυπο μείγμα κομμουνιστικού αυταρχισμού, πολιτικά, και άναρχου φιλελευθερισμού, οικονομικά, φαίνεται να καλπάζει προς την επιτυχία και την συλλογική ευμάρεια.

Η Κίνα προελαύνει per mare per terram: κατά ξηράν η αποβιομηχάνιση μεγάλων κέντρων της Δύσης δείχνει, αντίστοιχα, πόσο επιτυχημένα υποκαταστάθηκαν τα προϊόντα τους από τα κινεζικά. Όχι τυχαία, ο πρόεδρος Τραμπ είχε, προεκλογικά τουλάχιστον, αναδείξει σε «νούμερο ένα» απειλή για την οικονομία των ΗΠΑ την Κίνα.

Κατά θάλασσαν, ενδεικτική της σινικής επιτυχίας είναι η επενδυτική «απόβαση» της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά.

Η κινεζική «επέλαση», ωστόσο, επεκτείνεται κατά αέρα, αλλά δεν αφορά μόνο τη συντεταγμένη κρατική ή επιχειρηματική δραστηριότητα (που, στην κινεζική περίπτωση, πάλι κεντρικά σχεδιασμένη είναι, αλλά με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια). Φανερώνει, περισσότερο, ίσως, από κάθε άλλο τομέα, την επίδραση της οικονομικής ανάπτυξης στη ζωή των Κινέζων πολιτών.

Πραγματικά, στις μεγάλες μητροπόλεις της Δύσης η εικόνα του Ιάπωνα τουρίστα της δεκαετίας του ’80 και του ‘90 που, με την αδηφάγο φωτογραφική μηχανή, προσπαθούσε να απαθανατίσει μνημεία και στιγμιότυπα, τείνει να δώσει τη θέση της σε αυτή των Κινέζων με τα selfie stick!

Και πώς φτάνουν οι νέες αυτές μάζες Ασιατών τουριστών στον υπόλοιπο κόσμο; Μα, φυσικά, κυρίως με αεροπλάνα! Κι αυτό, όπως είναι ευνόητο, σημαίνει και αύξηση στην αντίστοιχη κατανάλωση του βασικού αεροπορικού καυσίμου, της κηροζίνης.

Όπως έγραψε την περασμένη εβδομάδα το energia. gr (βλ. εδώ), η Κίνα εξελίσσεται στην «ατμομηχανή» της παγκόσμιας ενεργειακής οικονομίας με την πετρελαϊκή της κατανάλωση να ισοδυναμεί πλέον σχεδόν με αυτή των ΗΠΑ. Μάλιστα, τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα ο ΙΕΑ δείχνουν πως αντίστοιχη, αν όχι πιο δυναμική, είναι η τάση στην κατανάλωση κηροζίνης στην Κίνα: η μέση αύξηση της ζήτησης τα τελευταία πέντε χρόνια αγγίζει το 11% ετησίως, ενώ το 2015 έφτασε στο ποσοστό-ρεκόρ του 19%!

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας είναι ξεκάθαρος ως προς τα αίτια της «έκρηξης» αυτής: η αεροπορική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί ραγδαία εδώ και δύο δεκαετίες στην Κίνα χάρη στους ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, την ανάδυση μίας σημαντικής σε μέγεθος μεσαίας τάξης, αλλά και στη στροφή από την παροχή επενδυτικών κινήτρων στην ενθάρρυνση της κατανάλωσης, μέσα από σχετικές κρατικές πολιτικές. Η Κίνα είναι πλέον η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά στον κόσμο και η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη, ενώ πάνω από 5% της συνολικής πετρελαϊκής της κατανάλωσης αφορά τη ζήτηση κηροζίνης.

Ο συνολικός κύκλος εργασιών των αερομεταφορών της Κίνας (ήτοι, χονδρικά, το σύνολο μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών) έχει αυξηθεί ετησίως κατά 11% τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ επίσης κατά 11%, αυξήθηκε το ίδιο διάστημα, κατ’ έτος, και ο αριθμός των αεροσκαφών, τόσο σε διεθνείς όσο και σε εσωτερικές πτήσεις, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Η διακίνηση επιβατών εκτινάχθηκε από τα 10 εκατομμύρια ετησίως το 2010 σε 28 εκατομμύρια μόλις το 2016, εξέλιξη που προκάλεσε αξιοσημείωτη αύξηση και στην ζήτηση κηροζίνης. Το 2015 ο συνολικός κύκλος εργασιών της αεροπορικής βιομηχανίας αυξήθηκε κατά 13%, ποσοστό –ρεκόρ από το 2011, αυξάνοντας σημαντικά τη ζήτηση για κηροζίνη στα 605 χιλ. βαρέλια την ημέρα.

Και παρ’ ότι το 2016 ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης κηροζίνης έπεσε στο 8,4% (με τον ΙΕΑ να προβλέπει για εφέτος ακόμη μεγαλύτερη επιβράδυνση), η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) αναμένει ότι το 2020 η Κίνα θα έχει εκτοπίσει τις ΗΠΑ ως η μεγαλύτερη αγορά αερομεταφορών του κόσμου, με εκτιμώμενη ετήσια αύξησης στον κύκλο εργασιών το 12,2%, και, άρα, αντίστοιχους ρυθμούς ανόδου στη ζήτηση κηροζίνης. Επίσης, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι, μολονότι οι αερομεταφορές στην Κίνα θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό των σιδηροδρόμων, και η βιολογική κηροζίνη και η εξοικονόμηση ενέργειας στις μεταφορές προβλέπεται να αυξήσουν το μερίδιό τους, η ζήτηση κηροζίνης δεν αναμένεται να πάψει να αυξάνεται. Μάλιστα, για φέτος ο ΙΕΑ προβλέπει ότι συνολικά θα φτάσει τα 700 χιλ. βαρέλια την ημέρα (αύξηση 7%).

Η Κίνα, λοιπόν, «επελαύνει» και από αέρος προς την κορυφή της παγκόσμιας οικονομίας και της ενεργειακής κατανάλωσης, καταναλώνοντας όλο και περισσότερη κηροζίνη – μένει να δούμε αν αυτό μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στο να αποκτήσει κατά την εκατονταετία που διανύουμε, τη θέση που είχαν οι ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα!

(από energia.gr, 28/04/2017)

Προσεχείς Εκδηλώσεις ΙΕΝΕ

Advisory Services

Green Bonds


Εκδόσεις ΙΕΝΕ

energia.gr

Συνεργαζόμενοι Οργανισμοί

IEA

Energy Institute

Energy Community

Eurelectric

Eurogas

Energy Management Institute

BBSPA

AERS

ROEC

BPIE

Αρχική Σελίδα | Όροι Χρήσης | Site Map | Επικοινωνία
Copyright © 2004-2024 IENE. All rights reserved.

Website by Theratron