
Ανακοινώσεις & Ειδήσεις ΙΕΝΕ
Τα Σχόλια του ΙΕΝΕ στη Δημόσια Διαβούλευση του Ν/Σ για την Ανάπτυξη της Αγοράς Βιομεθανίου
Ημ/νία δημοσίευσης: Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2025
Όπως είναι γνωστό, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, ως τις 16 Ιουνίου 2025, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Πλαίσιο για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και τα γεωγραφικά περιορισμένα δίκτυα υδρογόνου – Μερική ενσωμάτωση οδηγίας (ΕΕ) 2024/1788 και άλλες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος».
Το ΙΕΝΕ ανακοινώνει ότι, λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική συγκυρία της κατάθεσης τού υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου και μετά την ενδελεχή μελέτη του κειμένου, είχε την τιμή να καταθέσει στη δημόσια διαβούλευση τον εξής σχολιασμό.
Ειδικότερα, το Ινστιτούτο αναφέρει ότι «προς την κατεύθυνση αυτήν καταθέτουμε τον κάτωθι σχολιασμό:
1. Το ν/σ οφείλει για λόγους πληρότητας να καταγράφει το σύνολο των διαθέσιμων τεχνολογιών παραγωγής βιομεθανίου ήτοι την αναερόβια χώνευση, την αεριοποίηση και την τεχνολογία power to gas, καθότι όλες μπορούν πλέον να τύχουν πεδίων εφαρμογής ώστε να εξυπηρετηθούν και στηριχθούν πληρέστερα και ταχύτερα οι εθνικοί στόχοι του ΕΣΕΚ.
2. Προτείνεται η διεύρυνση του άρθρου περί λιπασματοποίησης του χωνεμένου υπολείμματος προκειμένου να προσαρμοστεί στο αντίστοιχο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
3. Προτείνεται η κατάργηση της υποχρέωσης για ιδιοκατανάλωση, ώστε ο παραγωγός να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ελεύθερα τον τρόπο κάλυψης των θερμικών αναγκών του.
4. Προτείνεται να επανέλθει ο επιμερισμός του κόστους σύνδεσης στην πρόταση του ΕΜΠ (Έκθεση Καθ. Καρέλλα) που είναι άλλωστε και η συνήθης πρακτική στην Ευρώπη.
5. Προτείνεται η ακριβέστερη και εκτενέστερη περιγραφή της μεθοδολογίας του εικονικού αγωγού για την εκμετάλλευση και διάθεση του BioLNG και του BioCNG.
6. Χαρακτηρίζουμε ως άκρως επιτυχή την επιλογή της επαλήθευσης των κριτηρίων αειφορίας, μέσω φορέων των αναγνωρισμένων εθελοντικών και εθνικών καθεστώτων, καθότι η επιλογή αυτή ενισχύει τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στην εφοδιαστική αλυσίδα.
7. Διατηρούμε σοβαρότατες επιφυλάξεις ως προς την ορθότητα του μέγιστου ημερήσιου ορίου των 12 ωρών λειτουργίας των υβριδικών μονάδων καθότι ο ακριβής και ορθός προσδιορισμός του ημερησίου ορίου, αποτελεί συνάρτηση της τιμής λειτουργικής ενίσχυσης της μονάδας, η οποία δεν αποτελεί μέρος του εν θέματι ν/σ, αλλά μέρος επόμενης υπουργικής απόφασης.
8. Θεωρούμε περιττή την χρήση του όρου Οριστική στην Προσφορά Σύνδεσης καθότι δεν υφίσταται άλλη κατηγορία προσφοράς.
9. Προτείνουμε την προσθήκη άρθρου αναφορικά με την ιχνηλασιμότητα της μεταφοράς και διάθεσης του BioLNG και του BioCNG για την αποφυγή περιστατικών νοθείας.
Είμαστε στη διάθεση των υπηρεσιών του Υπουργείου προκειμένου να χορηγήσουμε περαιτέρω διευκρινίσεις και αναλύσεις αναφορικά με τα σημεία σχολιασμού που καταθέτουμε στη δημόσια διαβούλευση».