Ενεργειακή Επικαιρότητα
IEA: Τα Ευρωπαϊκά Διυλιστήρια Δεν Εκμεταλλεύονται τα Υψηλότερα Περιθώρια Κέρδους
Ημ/νία δημοσίευσης: Πέμπτη, 17 Αυγούστου 2023
Η κερδοφορία των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων υδρογονανθράκων είναι πλέον η υψηλότερη που έχει καταγραφεί ποτέ, με εξαίρεση την περίοδο αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Αλλά ακόμη και με την κερδοφορία, σχεδόν σε ιστορικό υψηλό, η αξιοποίηση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων των ευρωπαϊκών χωρών-μελών του ΟΟΣΑ ήταν κατά μέσο όρο μόλις 81% τον Ιούνιο, ήτοι, 530.000 βαρέλια ημερησίως λιγότερη από τον αντίστοιχο μήνα, πέρυσι, κάτι που καθιστά την ευρωπαϊκή διύλιση το "επίκεντρο της λειτουργικής υποαπόδοσης", όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, ΙΕΑ, στην τελευταία του έκθεση για την αγορά πετρελαίου.
Η ουσία, σύμφωνα με τον ΙΕΑ, είναι ότι τα διυλιστήρια δεν είναι σε θέση να επωφεληθούν από τις πρόσφατες αυξήσεις των τιμών και τα καλύτερα περιθώρια κέρδους. Όσο για τις προοπτικές της ευρωπαϊκής διύλισης, αυτές είναι δύσκολες, προσθέτει ο διεθνής Οργανισμός για να υπογραμμίσει πως τα προβλήματα στη διύλιση θα είναι, πιθανότατα, ανεξέλεγκτα και σε άλλα μέρη του κόσμου. Για την Ευρώπη, η λειτουργία των διυλιστηρίων το τρίτο τρίμηνο αναμένεται να είναι 600.000 βαρέλια ημερησίως λιγίτερα από το γ’ τρίμηνο το περασμένο έτος. Αντίστοιχα οι χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ στην Βόρεια Αμερική θα δουν τη λειτουργία των διυλιστηρίων τους να υποχωρεί κατά 250.000 βαρέλια ημερησίως σε ετήσια βάση.
Η δυναμικότητα διύλισης έχει περιοριστεί λόγω των ακραίων θερμοκρασιών στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, κάτι που δημιουργεί σοβαρά τεχνικά προβλήματα, ιδίως σε ό,τι αφορά στην ψύξη του αέρα και του νερού. Ο IEA ανέφερε επίσης τις κυρώσεις στην Ρωσία ως μέρος των εμποδίων που αντιμετωπίζουν τα διυλιστήρια, κυρίως όμως για εκείνα που στο παρελθόν προμηθεύονταν αργό και πρώτες ύλες από τον αγωγό Druzhba.
Και επειδή όλες οι ποιότητες αργού πετρελαίου δεν είναι ίδιες, τα διυλιστήρια που βασίζονται σε βαρύτερους τύπους, των οποίων η προσφορά είναι πλέον ούτως ή άλλως περιορισμένη, δεν λειτουργούν με πλήρη δυναμικότητα, σε αντίθεση με τα διυλιστήρια που χρησιμοποιούν ελαφρύτερουςς τύπους αργού που εργάζονται στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Αυτό σημαίνει επίσης ότι τα διυλιστήρια δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσουν πλήρως την ικανότητα αναβάθμισής τους.
Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης πληγεί από απρογραμμάτιστες διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων, όπως το διυλιστήριο Baton Rouge της Exxon, το διυλιστήριο McKee της Valero στο Τέξας, το διυλιστήριο Pernis της Shell στο Ρότερνταμ, το διυλιστήριο της BP στην Ιντιάνα και το διυλιστήριο Port Arthur της TotalEnergies στο Τέξας, για να αναφέρουμε μόνο μερικά.
Στην Ελλάδα, το βασικό διυλιστήριο της HΕLLENiQ Energy, παρά το πολύ δύσκολο διεθνές περιβάλλον διύλισης και εμπορίας, ιδίως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που επηρέασε τις παραδοσιακές προμήθειες από την Μόσχα πέτυχε ώστε, χάρη στην αποτελεσματική εργασία των στελεχών του η εταιρεία να διακόψει ήδη από τον Μάρτιο του 2022 τον ομφάλιο λώρο των ρωσικών εισαγωγών αργού και ενδιάμεσων προϊόντων και να αντικαταστήσει ένα μεγάλο ποσοστό από τις ανάγκες του από άλλες αγορές, έστω και σε βάρος των οικονομικών αποτελεσμάτων του.
Ο Όμιλος ανακοίνωσε τον Ιούνιο, εξαιρετικά αποτελέσματα χρήσης α’ τριμήνου 2023 που επισφράγισαν την καλύτερη πορεία του στα χρονικά, σε ετήσια βάση, χάρη στα υψηλά διεθνή περιθώρια διύλισης που επέτρεψαν στην εταιρεία να εγγράψει μεγάλη λειτουργική κερδοφορία. Σημειώνουμε πως ο Όμιλος κατέγραψε το 2022 νέο ρεκόρ κερδοφορίας στα χρονικά, καθώς ανακοίνωσε λειτουργικά κέρδη EBITDA ύψους 1,6 δισ. ευρώ.
(