Άρθρα-Αναλύσεις
ΙΕΑ : Η Σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα Μπορούσε να Τροφοδοτήσει Αστάθεια στις Τιμές του Φυσικού Αερίου
Ημ/νία δημοσίευσης: Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024
Την περασμένη Παρασκευή (26/01) ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) προειδοποίησε για ασταθείς τιμές φυσικού αερίου φέτος, με τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία να δημιουργούν «ένα ασυνήθιστα ευρύ φάσμα αβεβαιότητας» στις προβλέψεις του. Ο κατεξοχήν ενεργειακός οργανισμός της Δύσης, στην τριμηνιαία έκθεσή του για το φ. αέριο, ότι γεωπολιτικά ζητήματα όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι αυξημένες εντάσεις στη Μέση Ανατολή, οι διαταραχές στην ναυσιπλοΐα και οι πιθανές καθυστερήσεις στην κατασκευή νέων μονάδων υγροποιημένου φυσικού αερίου «αντιπροσωπεύουν καθοδικούς κινδύνους για τις τρέχουσες προοπτικές, οι οποίες θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν την αστάθεια των τιμών μέχρι το 2024».
Η προειδοποίηση έρχεται καθώς η αγορά φυσικού αερίου απολαμβάνει μια περίοδο σχετικής ηρεμίας από τις αρχές του τρέχοντος έτους. Παρά το περιστασιακό κρύο και τις διαταραχές στην μεταφορά LNG που προκλήθηκαν από τις επιθέσεις των Χούτι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα άφθονα αποθέματα φυσικού αερίου στις υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης της ΕΕ συνέβαλαν στην ώθηση των ευρωπαϊκών τιμών αναφοράς στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών την περασμένη εβδομάδα. Ο βαθμός αποθήκευσης σε ολόκληρη την ΕΕ έχει φθάσει στο 73%, πολύ πάνω από τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας.
Αλλά «η κλιμάκωση της περιφερειακής σύγκρουσης, η οποία ξεκίνησε με τον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς τον Οκτώβριο του 2023, θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τις ροές LNG στη Μέση Ανατολή», ανέφερε ο IEA. Το Κατάρ, το οποίο αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο των παγκόσμιων προμηθειών ΥΦΑ, και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μεταφέρουν το ΥΦΑ τους μέσω των στενών του Ορμούζ και "κατά συνέπεια, οποιαδήποτε διακοπή αυτής της διαδρομής θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αγορές ΥΦΑ", αναφέρει ο ΙΕΑ στην τριμηνιαία Έκθεση του για το φ. αέριο.
Όλες αυτές οι παραδόσεις αερίου από το Κατάρ στην Ευρώπη ταξιδεύουν κανονικά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, αλλά πρόσφατα εξετράπησαν τέσσερα φορτία που προορίζονταν για την Ευρώπη και υποχρεώθηκαν να ταξιδέψουν μέσω της μακρύτερης διαδρομής του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με τον πάροχο ναυτιλιακών δεδομένων Kpler.
Η αλλαγή δρομολογίου προσθέτει περίπου 10 ημέρες επιπλέον ταξιδιού για τα φορτία του Κατάρ προς την Ευρώπη. Κανένας μεταφορέας LNG δεν έχει περάσει από τη διώρυγα του Σουέζ από τις 16 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την εταιρεία.
Ωστόσο, ο IEA ανέφερε επίσης ότι «τα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων μαζί με τη βελτίωση των προοπτικών προσφοράς παρέχουν στις αγορές φυσικού αερίου κάποια διαβεβαίωση για το 2024», με την παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου να αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5% ή 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Αυτό είναι υψηλότερο από την ανάπτυξη 0,5% το 2023.
Η ζήτηση φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκε κατά 7% πέρυσι στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1995. Με τον ηλεκτρικό ο τομέας να αντιπροσωπεύει το 75% της μείωσης της ζήτησης, καθώς η χαμηλότερη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, η συνεχιζόμενη επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η βελτίωση της διαθεσιμότητας πυρηνικής ενέργειας μείωσαν την ανάγκη για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο.
Η ζήτηση φ. αερίου στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% φέτος, αλλά θα εξακολουθεί να είναι 20% κάτω από τα επίπεδα πριν από την ενεργειακή κρίση το 2021, πρόσθεσε ο IEA.
(από energia.gr, 29/01/2024)